A nigériai joruba népköltészetben mind a mai napig a beszélő dobnak, joruba nyelven gangannak meghatározó szerepe van. Míg a dobok nagy részét ritmushangszerként használják, a beszélő dob bőrét feszítő húrok által szabályozni lehet a dobbőr feszességét, amely ezáltal változatos tónusokban képes visszaadni lejátszott ritmust. A beszélő dob így lett a nyelv imitációja egyik eszköze, melyet legtöbbször az oriki (dicsérő) költészetben használnak. A tónus és a ritmus joruba nyelvben játszott kiemelkedő szerepe miatt jöhetett létre maga a dobköltészet, mely más afrikai népek esetében is az afrikai költészet egyik egyedülálló és legjellegzetesebb formája. Minden más kontinensétől megkülönbözteti Afrika népköltészetét. A dobnyelv kialakulásához a joruba nyelv tonalitásának kiemelkedő szerepe vezethetett, ugyanis egy joruba számára annyira meghatározó nyelvének tonalitása, hogy egy-egy kifejezés vagy akár mondat esetében is, maga a dallam és a ritmus is önálló jelentéssel bír. A tónusban korrekt dobnyelv érthetőbb a joruba számára, mint a rossz hangmagasságban futó emberi beszéd.
A dobköltészetnek alapvetően kettős formája van:
- a zenei, amikor a hangszeres közlés magának a beszélt nyelvnek a közvetlen áttételével történik, azáltal, hogy a hangszer a tényleges beszéd hangsúlyait és ritmusát színleli. Így lehetett lehetősége a jorubáknak úgymond "kibeszélni" a gyarmatosító katonákat a 19. században.
- a szóbeli, vagyis a dobra írt hétköznapi közlések költői előadása, pl.: „A misszionárius feljön holnap a folyón a falunkba. Hozzatok a házába vizet és tüzifát.” Mindez dobnyelven:
Fehér ember erdei szellem
aki levélből csinál háztetőt
feljön a folyón, feljön a folyón
mikor fölkel a holnap
magasan az égen a városba és
a faluba
hozzánk
gyertek, gyertek, gyertek,
gyertek hozzatok lakaila italt
hozzatok apró tüzifát
a zsindelyes házba magasan odafönn ott
van a fehér ember erdei szellem
aki levélből csinál háztetőt.
(Gergely Ágnes fordítása)