A Transz-Caledoni Alagút Hatóság, Dél-Afrika egyik legnagyobb közvállalkozása nemrégiben bejelentette, hogy késik a 2019. március 31-én véget ért, éves ellenőrzési és pénzügyi kimutatásainak befejezése. Ennek egyik oka, hogy Kimi Makwetu, aki tavaly április 1-je óta tölti be az auditvezetői feladatokat, megemelte az ellenőrzési követelmények határait. Ez jelentős problémákat okozott a hatóság ellenőrzése alatt álló vízügyi létesítmények működtetésében. Ezek közé tartozik például az 1986 óta működő Lesothói Magasföldi Vízlétesítmény is, melynek célja, hogy a víz egy részét északra terelve ellássa a Dél-afrikai Köztársaság ipari, kereskedelmi és politikai központját, Pretoria és Johannesburg környékét. Elkészültével lehetővé vált, hogy gravitációs úton másodpercenként 44 m³ vizet juttassanak el a lesothói Malibamatsu (Oranje) folyón épülő Katse völgyzáró gáttól a vízválasztó Maluti-hegység alatt épülő alagutakon és az As folyón keresztül a dél-afrikai Vaal folyó víztározójába. Lesotho nyeresége a projektből óriási: a korábban gyakorlatilag nem létező közúti infrastruktúra kiépítése, jelentős exportjövedelem a víz eladásából és olcsó elektromos energia a Muela vízerőműből. A jelenleg kialakult pénzügyi és jogi helyzet így komoly kockázatot jelent Lesotho gazdaságának.
Tr