1 perc Afrika

Ananszi, az afrikai pókember és a ghánai akan mitológia

2021. január 07. 15:17 - Oshumare

210107_2.jpg

A legtöbb ghánai mítosz Ananszihoz, a pók formáját felvevő mitológiai hőshöz köthető, aki ravasz bölcsességéről ismert. Bár több elképzelés is van e csodás mitikus lény népi hovatartozásáról, elsősorban az akan hiedelemvilághoz köthető, míg mások szerint Ananszi különleges személye először az asanti mitológiában jelent meg, és onnan került át az akan kultúrába. A pókmesék széles körben megtalálhatók Nyugat-Afrikában, de a Ghánából származó Ananszi-mesék a legismertebbek közé tartoznak. Ananszi alakja ugyanis nemcsak Nyugat-Afrikában vagy az afrikai kontinensen ismert, a transzatlanti rabszolga-kereskedelemmel a tengerentúlra, a Karib-térségbe is eljutott, így megtalálható a holland Antillákon is: Curaçao, Aruba vagy Bonaire szigetén is.

210107_1.png

A ghánai akan mitológia (tvi nyelven: akom) egy alapvetően animista hitrendszer. Az akanok teremtő istene végtelen, nem tartja a közvetlen kapcsolatot az emberekkel, akik számos néven emlegetik, melyek a teremtő isten tulajdonságait rejtik magukban: Onyame/Nyame, Nyankopon (mindentudó), Amosu (esőt adó), Amowia (napot adó), Amaomee (teljessséget adó), Brekyirihunuade (mindenható), Odomankoma (végtelen létező), Oboade (teremtő) vagy Anansi Kokuroko (a nagy pók). Ezek a nevek tulajdonképpen régióként változnak. A teremtő istennek egy felesége van, Asase Ya (Földanya), akivel két közös gyermekük van: Bia és Tano.

Az afrika hitvilágok többszintű rendszerében a teremtő isten alatt találhatóak a "kis istenek" vagy "istenségek", esetleg szellemek, akiket abosomnak neveznek, erejüket a teremtő istentől kapták, és a földön többnyire valamilyen természeti formában jelennek meg, hogy az emberek segítségére legyenek. Az emberek az egyes istenségeket szolgáló "papokon" keresztül veszik fel a kapcsolatot az abosomokkal, és különféle áldozatokkal próbálnak a kedvükben járni.

210107_7.jpg

Ananszinak számos ábrázolási formája van: egyszer pókként, egyszer emberként ábrázolják, leggyakrabban pedig egy antropomorf pókként jelenik meg emberi arccal és nyolc lábbal. Az Ananszihoz köthető történetek kizárólag szóbeli hagyományozás útján terjedtek az akan kultúrában. Személye meghatározó szerepet töltött be a rabszolgák életében is, akik inspirációt nyertek a trükkös, ravasz istenség történeteiből az elnyomóikkal szembeni ellenálláshoz. Az újvilági mesék azonban már egyre többször kiemelik Ananszi negatív vonásait is, felforgató, lázadó jellemét, mely megkeseríti a hétköznapokat. Ananszi így egyszerre válik egy eszmévé, amelyre törekedni kell, és egy figyelmeztető történetté, mely az önző vágyakkal szemben szólnak, és arra tanítanak, hogy a vágyaink a bukásunkat okozhatják.

Ananszi gyermekei számos népmese hősei: Ntikuma, Anansi elsőszülött fia; Tikelenkelen, a „nagyfejű” fia; Nankonhwea, fiúgyermeke orsó nyakkal és lábakkal; végül Afudohwedohwe, Anansi pocakos fia. Anansinak van egy gyönyörű Anansewa nevű lánya is, aki Efua Sutherland ghánai írónő drámáinak hősnője.

210107_6.jpg

Szakirodalom:

https://brill.com/view/journals/jra/12/3/article-p161_1.xml

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://1percafrika.blog.hu/api/trackback/id/tr3316373270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása