1 perc Afrika

Fiatal afrikai designerek sikerei az óratervezés világában

2019. november 11. 19:00 - Oshumare

191111_2a.jpg

(Kholofelo Xesha Masha, az egy éve működő dél-afrikai Xesha óravállalat alapítója)

Ghánától Dél-Afrikáig a kontinens számos kultúrája inspirálta azoknak az új óramárkáknak a létrejöttét, melyeket az afrikai kultúrákból merített hagyományos motívumok díszítenek. A fiatal tervezők változatos tradicionális díszítőelemeket újragondolva építették bele a karórák designjába. Mindez az új irányvonal akkor kezdett eluralkodni kontinens-szerte a designerek között, amikor a dél-afrikai Thebe Magugu elnyerte a feltörekvő tervezők 2019. évi LVMH-díját, mely komoly előrelépést jelentett Afrika óratervezői számára. Mindezek mellett komoly előrelépést jelentett, amikor Lunga Ntuli, az LN Watches alapítója egy-egy 36 mm-es egyedi tervezésű, gyöngyözött óraszíjjal ellátott kvarcórát adott át Sussex hercegének és hercegnőjének a közelmúltban a pár dél-afrikai látogatása során. A herceg órájának szíján - ez a Nkosana nevet kapta, amely a zulu nyelven herceget jelent - háromszögek és lila, fehér, piros és kék csíkok vannak feltüntetve, amelyek a zulu kultúrában a királyi származást, tisztaságot, erőt és békét jelképezik - mondta Ntuli. A hercegnő óráján - mely a Nkosazana, vagyis a hercegnő nevet kapta - rózsaszín, zöld és sárga háromszögek és csíkok voltak, amelyek a feltétlen szeretetre, megelégedettségre, örömre és boldogságra utaltak.

191111_2a2.jpg

A gyártók és vállalkozásaik történetében és vonásaiban számos hasonlóságot lehet felfedezni. Legtöbbjük önállóan tanult. Mivel kevés lehetőség van az órák készítésének megtanulására a kontinensen, így sokan YouTube videókból vagy online tanfolyamokból tanultak, vagy a javítóműhelyekben tengetve szabadidejüket lesték el a mesterek titkait. Anthony Dzamefe, a Caveman Watches alapítója például két hónapot töltött egy cipészkészítővel, és tőle tanulta meg az állatbőrrel való munkát óraszíjai létrehozásához. A nehéz tanulási körülmények ellenére az afrikai fiatal mesterek órái kiválóan működnek és megfelelnek a közízlésnek. A legtöbb gyártó önfinanszírozó, gyakran otthon dolgozik. Alkatrészeket elsősorban Ázsiából vásárolnak, az egyik legnépszerűbb választás a japán Miyota. Az órák többsége 100 dollárnál kevesebbért kerül piacra - de ez még így is drágának tekinthető, a kontinens egyik leggazdagabb országában, Dél-Afrikában is, ahol az éves átlagos jövedelem 2018-ban évi 5750 dollár volt - a Világbank adatai szerint. A több mint 1,2 milliárd lakosú Afrika a svájci órák kereskedelmének csak 0,9%-át tette ki világszinten 2018-ban - a Svájci Óraszövetség szerint. Míg a svájci órák exportértéke a 2017. évi 197,2 millió frank egyenértékéről 185,7 millió svájci frankra csökkent 2018-ban. Az afrikai órák terjedésének sikerét a legtöbb afrikai gyártó az internet és a szociális média hatásának tulajdonítja.

Forrás: https://www.nytimes.com/2019/10/26/fashion/watches-africa-design-entrepreneurs.html

191111_2b.jpg

Busa (tervező: Xesha, Dél-Afrika)

191111_2c.jpg

Acorn Beech (tervező: Bettél Watches, Dél-Afrika)

191111_2d.jpg

Blue Volta (tervező: Caveman Watches, Ghána)

191111_2e.jpg

Three Dikgosi (tervező: Nako Watches, Botswana)

191111_2f.jpg

Palmers Luxury, Nigéria

191111_2g.jpg

Thembeka (tervező: LN Watches, Dél-Afrika)

191111_2h.jpg

Sued Watches, Kenya

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://1percafrika.blog.hu/api/trackback/id/tr3515301730

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kalle 2019.12.11. 10:17:11

Ezek csak szíjak, az órákon nem sok innováció látszik.
süti beállítások módosítása